Nord- og midtportugal

Dejlige Hotel Porto Antigo ved Douro-floden.
Karina & Jørn på tur i vinlandet ved Douro-floden.
Gustave Eiffel's bro i Porto.
Porto by.
Et kig over til alle portvinshusene på sydsiden.
De fine gamle kakkel-beklædte huse i Porto.
Kølig portvin som aperitif før middagen på Hotel Porto Antigo. (Porto Malvasia).
Portugals "Venedig" Aveiro.
Karina i Aveiro.
Fiskerbyen Sesimbra set fra havnemolen.
Fra vores altan på Hotel Sana Sesimbra.
Dagens fisk og klargøring af net i Sesimbra.
Fisk og skaldyr for enhver smag.
En af de bedste  restauranter i Sesimbra.
En af de bedste restauranter i Sesimbra.
Tunbøf når den er allerbedst på Restaurant Portofino.
De tomme motorveje.
Ruten.

De fleste kender Portugal for 3 ting. Feriekysten Algarve, ferieøen Madeira og portvin. Derudover er der jo også Azorerne langt ude i Atlanten.

Det stod os hurtigt klart, at det ikke skulle være den turistprægede Algarvekyst, og heller ikke Madeira, vi ville besøge. Området fra Algavekysten og op til syd for Lissabon, byder heller ikke rigtig på noget interessant for os.

Midt- og Nordportugal med hhv. Lissabon og Porto, blev derfor målet for vores rejse.

Så var der flyforbindelsen. Medmindre man vil flyve fra f.eks. København, og betale en vis legemsdel ud af bukserne for billetter, er udbuddet ret begrænset. Bevares, det er muligt at finde afgange med gode selskaber til rimelige priser, men så altid med flere mellemlandinger, og laaange ventetider i de kedelige lufthavne. Vi fandt dog en direkte forblindlse med RyanAir, til rimelige penge. Ikke fordi vi er vilde med dette selskab, men hvad pokker, vi holdt vel nok til 3 timer hver vej i deres plasticbetrukne flysæder med fast ryglæn.

En stikprøve på billeje (maj) viste billige priser. 800-1000 kr for f.eks. en Opel Corsa i 10 dage var ekstremt billigt (Rentalcar/Goldcar).

Så kom turen til hotellerne. Vi havde fra starten tænkt på 3 forskellige overnatningssteder, med 3-4 nætter hvert sted. Det giver fantaskisk mange oplevelser af skifte. Kravene var, at hotellerne skulle være forholdsvis små, og beliggende i gode lokale typiske miljøer. Just as usual.

Udbuddet var stort, både i og omkring de store byer, og priserne var ikke afskrækkende. Det kneb dog lidt med miljøerne, især i de kystnære områder. Rigtig mange blev fravalgt grundet beliggenheden i deciderede feriebyer med retvinklede gader og turistlejligheder på stribe. Længe leve Google street-view.

I nordportugal faldt valget langt om længe på Hotel Porto Antigo, beliggende i den lille by af samme navn i Cinfaes regionen, og direkte på bredden af Douro-floden, midt i vinlandet. Det så godt ud, og en forespørgsel viste, at deres bedste værelse med altan og flodudsigt kunne blive vores for 3 nætter.

Næste sted skulle være sydligere, og gerne i bekvem afstand til lufthavnen i Lissabon. Vi fandt aldrig det helt rigtige. I byerne Cascais og Estoril på Lissabon rivieraen var der muligheder, men prisniveauet var langt over vores smertegrænse, så det droppede vi. I stedet fandt vi et lækkert hotel i fiskerbyen Sesimbra, 40 km syd for Lissabon. Super beliggenhed direkte ved havet og stranden og i et tilsyneladende dejligt miljø, i en by af passende størrelse. Et dobbeltværelse med havudsigt og balkon, kunne blive vores for 6 nætter.

Så var planen lagt, og i januar blev det hele booket. Lidt af et chock fik vi imidlertid, da vi bookede bilen. Priserne var lige blevet ganget med 4 siden vi forespurgte ! Nå, det var der jo ikke noget at gøre ved. Uden bil gik det jo ikke.

Så var der kun at vente til sidt i juli, samt at forberede os bedst muligt.

Vel ankommet til lufthavnen i Lissabon, måtte vi vente lidt på vores bil. RyanAir havde ændret flytider, og det ville Goldcar have uforholdsmæssigt mange penge for at ændre tilsvarende. Gps'en kom i bilen, og afsted gik det nordpå med kurs mod Porto Antigo. I Portugal skal man huske at leje en vej-bizz. Motorvejene er dyre at køre på, og bizz'en virker ligesom brobizzen på Storebælt. Let og ligetil. Det er tilmed afslappende, at køre bil i Portugal. Vi oplevede på intet tidspunkt ret meget trafik nogen steder. Men især på motorvejene er der god plads. Motorvejene er 2- og 3-sporede og i fantastisk fin stand. På strækningen Lissabon-Porto oplevede vi igen og igen, at have 2-3 km helt tom motorvej foran os. Og endda midt på dagen. Portugiserne vil ikke betale op til 0,75 kr pr. km for at køre her. Det løber også op.

Ellers er brugen af Gps forbundet med de samme genvordigheder som andre steder i syd- og østeuropa. Kortene er ikke opdateret mht. vejkategorier. En vej er en vej, uanset størrelse og beskaffenhed. Man skal være lidt vågen for ikke at ende på gedestier og traktorspor !

Efter 4 timer ankomst til Porto Antigo. Meget venlig modtagelse af "Ham Selv", velkomstdrik i form af portvin, anvisning af værelse, samt tilbud om at deltage i aftenens event i restauranten: Sangria, buffet med lokale specialiteter, hovedret, dessertbuffet og 1/1 flaske lokal vin. Derefter kaffe, og under hele seancen sang og musik af en lokal duo. Alt sammen for 27,50 Euro for 2 pers. Vi sagde straks ja, og omgående var der et bord reserveret til os på terrassen.

Og sikke en oplevelse vi fik. Maden og vinen var fantastisk, og det samme var douen som sang og spillede salsamusik. Portugiserne sang med og rokkede på stolene, og i udkanten af restauranten dansede lokale mænd og kvinder solo til rytmerne. En uforglemmelig dag var ved at gå på hæld.

Næste dag biltur langs floden, længere ind i vinlandet. Målet var byerne Regua og Pinhao. Vi valgte, at følge N321 "Rute romantica". Og det kan absolut anbefales. Vejen går fortrinvis langs floden, gennem mange lokalsamfund, og byder på den ene pragtfulde udsigt efter den anden. Om byerne er der ikke så meget at sige bortset fra, at de er anløbssteder for flodbådene, samt naturligvis hjemsted for en del Portvinshuse. Det er også muligt, at køre fra Porto til Pinhao med veterantog, og så sejle tilbage. Togbanen går for en stor del af ruten på flodbredden, så det er uden tvivl en meget fin tur. Det nåede vi nu ikke. Landskabet langs floden minder en del om Rhinen og Mosel, bare med lidt større højdeforskelle.

Sen eftermiddag afslapning ved poolen, aperitif før middagen i form af portvin, og om aftenen igen kulinariske oplevelser på flodbredden. Her stiftede vi bekendtskab med en for os ukendt vin, nemlig den Portugisiske "Vinho Verde", som er en ung, frisk, og let perlende hvidvin. Går fint til både fisk, skaldyr og lyst kød.

Næste dag var afsat til besøg i Porto. Vi erfarede, at vi havde togstationen liggende lige på den anden side af broen over floden, så vi tog første afgang, og var i Porto 10:30 efter godt een times kørsel. Uden bilen kunne vi nemlig tillade os at smage flere portvine.

Porto er en dejlig by. Der er lidt forfald og et specielt miljø i kvarteret omkring togstationen, men sådan er det jo i næsten alle større byer.

Havnen er omderjningspunktet for byens turisme. På nordsiden af floden ligger alle turiststederne, og det er også her de gamle fine kakkelbeklædte huse ligger side om side. På sydsiden ligger alle portvinshusene, og de er absolut et besøg værd. Det er virkelig spændende, at smage på de forskellige typer, men også stemningen i de store fine gamle huse er helt speciel. Husene er elegant indrettet, og man gribes af en særlig stemning når man træder inden for. Stemmen dæmpes automatisk, og man bliver en smule ydmyg af omgivelserne og stemningen. Absolut et must.

Nord- og sydsiden forbindes af 6 broer, hvoraf Gustave Eiffel's todækker-bro fra 1877 er den mest berømte og interessante. Øverst oppe er der tog og fodgængere og nederst er der biler og fodgængere. Et imponerende bygningsværk.

En sejltur på floden under alle broerne er også en god ide, og der er masser af muligheder.

Hjemme på hotellet igen fik vi en lys portvin lavet på Malvasia druen, som aperitif til aftenens middag. Afkølet og lækker. Den skal vi prøve at finde i DK.

Næste dag var det skiftedag, dvs. kursen blev sat mod Sesimbra syd for Lissabon. Det er en køretur på 402 km, og for at få et afbræk på turen, planlagde vi et stop for frokost i byen Aveiro. Byen kaldes også portugals Venedig, grundet kanalerne der gennemskærer byen. Her er rigtig hyggeligt, og der er mulighed for at sejle på kanalerne. Absolut en fin by som er et besøg værd.

Ankomst til Hotel Sana Sesimbra sidst på eftermiddagen efter en problemløs køretur. Hurtigt og problemløst fik vi checket ind på hotellet og anbragt vores lille bil sikkert i parkeringskælderen. Her i receptionen mødte vi faktisk de første engelsktalende mennesker på vores tur. Bortset fra biludlejningen i lufthavnen og chefen på det foregående hotel. Det er vores erfaring, at meget få taler og forstår engelsk. Og unge mennesker er ingen undtagelse. F.eks. havde både receptionist og tjenere på det foregående hotel meget svært ved at forstå selv simple sætninger. Det undrede os lidt.

Sana Sesimbra er et lækkert hotel med stort set alt hvad hjertet kan begære. Pool, bar, lounge, solterrasser og meget andet på toppen på sjette etage.

Hotellet ligger lige ved havet, kun adskilt fra stranden af strandpromenaden. Vores værelse var sydvendt med stor balkon direkte mod havet. Når vi kiggede skråt til højre herfra, var det næste landfaste Brasilien !

Atlanterhavet er stort og koldt. Vandtemperaturen lå alle dage omkring 18 gr. Det giver anledning til hurtige dukkerter !

Om byen kan siges, at der er en del turister. Men vi hørte vist kun tysk og engelsk en eller to gange. Et enkelt svensk par mødte vi også. Ellers var det typisk portugisisk- og spansktalende turister. Byen er trods turisterne ganske hyggelig, og der er absolut en dagligdag der fungerer bag kulisserne. Byen er en fiskerby med en rimelig flåde, samt et mindre skibsværft. Iflg. Tripadvisor skulle der være 80 restauranter og barer mm. i byen, og de serverer fisk alle sammen på nær een, som er Italiensk.

Næst sidste dag havde vi spist fisk og skaldyr i otte dage til både frokost og aften, og så var det faktisk dejligt med en pizza.

Vores oplevelse i midt- og nordportugal er, at portugiserne er et meget venligt, smilende og hjælpsomt folkefærd. Overalt er der rent og pænt og ordentligt, husene er flotte, og minder i stil lidt om nordeuropa. Vi har slet ikke oplevet samme forfald som i andre middelhavslande.

Prisniveauet er generelt lavt, lidt lavere mod nord end omkring Lissabon. I Sesimbra fandt vi hurtigt en fantastisk restaurant, beliggende direkte på stranden, ved navn Portofino. Her kunne vi, to personer, spise appetizers i form af oliven og brød, en forret til deling, lækker hovedret med fisk eller skaldyr, desert, kaffe og 1/1 flaske vin for under 500,- kr. Tilsvarende ville på Skagen Fiskerestaurant eller Skagen Pakhus koste mere end det dobbelte, og restauranterne og omgivelserne er absolut sammenlignelige.

Klimaet på vestkysten er efter vores mening fantastisk. Måske noget af det bedste vi endnu har oplevet. Vi havde alle dage temperaturer på 25-28 gr. og det siges at være ret typisk for juli/august. En frisk vind ind fra Atlanten sørger for, at det føles meget behageligt. Inde i landet er det typisk lidt varmere.

Vi nåede ikke at besøge Lissabon, så den er nu på venteliste.